Tandvlees- en kaakbotontsteking (Parodontitis)

Tandvlees kan ontstoken raken door tandplak op tanden en kiezen. Zo’n ontsteking kan zich vervolgens uitbreiden vanuit de randen van het tandvlees richting het daaronder gelegen kaakbot. Daardoor gaat er kaakbot rondom de tanden en kiezen verloren. Als er veel kaakbot verdwijnt kunnen tanden en kiezen los gaan zitten of zelfs uitvallen. Deze vorm van tandvleesontsteking heet parodontitis.

Tijdige behandeling kan het verlies van tanden en kiezen voorkomen.

Wij verwijderen aanslag, tandplak en tandsteen zowel boven als onder het tandvlees. Ook krijgt u een uitgebreide persoonlijke mondhygiëne-instructie om (verdere) problemen te voorkomen. Indien nodig nemen wij een bacteriologisch onderzoek af.

Regel uw zaken online wanneer het u uitkomt

Maak nu gebruik van ons online patiëntenportaal

Veelgestelde vragen

Rapportage naar de tandarts?

Omdat wij als mondhygiënist als uw tandarts bezig zijn met uw mond, is het voor een optimaal resultaat belangrijk dat er tussen uw tandarts en ons als mondhygiënist overleg is. Wij sturen indien nodig een rapportage naar uw tandarts. Dit gebeurt over het algemeen schriftelijk in de vorm van een rapportagebrief aan de tandarts na afloop van de behandeling. Wanneer u hier bezwaar tegen heeft, kunt u dit aan ons doorgeven.

Bij een aantal zorgverzekeraars kunnen wij het rechtstreeks declareren. Wanneer dit niet mogelijk is kunt u bij Mondzorgpraktijk Leidschendam u uw rekening bij ook via PIN of contant betalen. In de andere gevallen kunt uw nota vervolgens zelf opsturen naar uw zorgverzekeraar.

Als u voor tandheelkundige behandelingen aanvullend bent verzekerd dan vergoeden de meeste zorgverzekeraars 75-100% van de behandeling.

Tijdens uw eerste bezoek zullen wij doormiddel van ‘Zorgsom’ samen met u uw zorgvergoedingen bekijken.

Voor een bezoek aan de mondhygiënist heeft u geen verwijzing van uw tandarts nodig. U kunt ons dus rechtstreeks benaderen om een afspraak te maken voor een behandeling.

Als u op advies van een tandarts doorverwezen wordt naar een mondhygiënist, zal de tandarts in veel gevallen een verwijsbrief meegeven. Deze dient u, voorzien van een stempel van de tandarts en een omschrijving van de behandelingen waarvoor u wordt doorverwezen, mee te nemen naar uw eerste afspraak.

Heeft u last van:

  • Bloedend, pijnlijk of ontstoken tandvlees

  • Losse tanden en teruggetrokken tandvlees

  • Slechte adem of een vieze smaak

  • Uitgezakte tanden of ruimtes tussen de tanden

Dan heeft u waarschijnlijk tandvleesproblemen en is een behandeling bij de mondhygiënist aanbevolen.

De eerste afspraak (intake) duurt 60 minuten.

Bij een eerste afspraak zijn er een aantal zaken belangrijk. Tijdens het eerste bezoek beoordelen wij uw mondgezondheid; hierbij wordt ook de conditie van uw tandvlees beoordeeld. Daarna stellen wij een behandelplan voor u op. We geven u advies over uw mondgezondheid en starten vervolgens met de gebitsreiniging.

Afhankelijk van uw mondgezondheid zijn na uw eerste bezoek mogelijk één of meerdere vervolgbehandelingen nodig. Verder nemen wij de mogelijkheden voor de behandeling met u door, waarbij ook de financiële aspecten worden besproken.

Het is belangrijk om de volgende zaken mee te nemen bij uw eerste bezoek:

  • Een verwijskaart (indien u bent doorverwezen door uw tandarts)

  • De naam en bijsluiter van de medicijnen die u eventueel gebruikt (veel medicijnen hebben namelijk invloed op de mondgezondheid of zijn van invloed op de behandeling)

  • Uw identiteitsbewijs

Voor het eerste bezoek vragen wij u een gezondheidsvragenlijst in te vullen. Het is voor ons erg belangrijk om informatie te hebben over uw gezondheid. Niet alleen om complicaties te voorkomen en om veilig te kunnen werken, maar ook omdat sommige behandelingen onder verdoving worden uitgevoerd. Bij onvolledige informatie over uw gezondheid kunnen ongewenste situaties ontstaan. Dat willen wij uiteraard voorkomen. Het is vanzelfsprekend dat wij vertrouwelijk omgaan met uw gegevens; deze worden niet aan derden verstrekt zonder uw goedkeuring.

Ook zullen we het behandelprotocol bespreken. Door middel van ‘Zorgsom’ kunnen wij samen met u uw zorgvergoedingen bekijken.

U kunt dit invullen via ons patiëntenportaal: Direct naar het patiëntenportaal.

Een greep uit onze behandelingen

Periodieke controle

Periodieke controle, tijdens deze afspraak beoordelen we de staat van uw tandvlees, controleren we op tandsteen, cariës en andere signalen van problemen.

Lees verder »